Thursday, June 14, 2012

Do'a Mengelakkan Fitnah Dajjal..

Assalamu'alaikum semua.. Harap2 semuanya berada di dalam keadaan yang baik dan sentiasa dirahmati ALLAH hendaknya.. InsyaALLAH..

Arini aku nak kongsi satu do'a dengan korang semua.. Do'a mengelakkan fitnah Dajjal.. Mungkin ada di antara korang yang dah tau, malah mungkin dah hafal dan amalkan.. Alhamdulillah.. Manakala bagi yang baru je tau, marilah sama2 kita amalkan.. Semoga ALLAH Melindungi kita dari fitnah Dajjal yang mungkin akan menyebabkan iman kita luruh.. Nauzubillah..

Aku pun tak nak citer panjang2 sebab tak reti sangat nak huraikan pasal Dajjal ni.. Kalo korang nak tau lebih lanjut pasal Dajjal, bolehlah cari mereka yang berpengetahuan..

Diriwayatkan oleh Imran bin Husain r.a., Nabi S.A.W bersabda maksudnya:
"Sejak penciptaan Adam sampai ke hari kiamat tidak ada suatu makhluk yang lebih dahsyat fitnahnya dari Dajjal."
(Riwayat Muslim No. 7582)

"Sungguh fitnah sebahagiaan dari kalian lebih aku takutkan dari fitnahnya Ad-Dajjal dan tiada seseorang dapat selamat dari finah Dajjal melainkan ia dahulu mengharungi kepelbagaian fitnah sebelumnya. Dan tiada fitnah yang dibuat sejak adanya dunia ini, baik kecil mahupun besar kecuali untuk (menjemput) fitnah Ad-Dajjal."
(Musnad Imam Ahmad No. 22215)



Berdasarkan kenyataan di atas, jelaslah fitnah Dajjal ini amat dahsyat dan tidak mustahil kita juga mungkin akan terpengaruh dengannya.. Salah satu cara untuk mengelakkan fitnah Dajjal ini, marilah kita sama2 mengamalkan do'a ni.. Semoga ALLAH Melindungi kita dan Menyelamatkan kita dari menjadi mangsa fitnah Dajjal kerana hanya Dia yang mampu Menyelamatkan sesiapa yang dikehendaki-Nya.. 




Ada dua versi do'a yang boleh kita baca dan amalkan.. Intipati dan maksudnya adalah sama.. Sebenarnya ada beberapa lagi perkara yang boleh dilakukan untuk mengelakkan diri menjadi fitnah Dajjal tapi marilah kita sama2 mengamalkan do'a ini dahulu ye.. Doa ini di baca dalam solat selepas membaca tahiyat akhir SEBELUM memberi salam..

Semoga ALLAH Memberkati, Merahmati dan Melindungi kita dunia dan akhirat.. Amin Ya Rabbal 'Alamin..






No comments:

Post a Comment